maanantai 29. elokuuta 2016

Hyvä olo ryhmäliikunnasta

Syksy on täällä ja ensi maanantaina (5.9.) starttaamme ryhmäliikunnassa syyslukkarin.

Ryhmäliikuntalukkarimmehan on jaettu neljään eri ajanjaksoon vuodenaikojen mukaan; kevät, kesä, syksy ja joulu. Niin sanottuja päälukkareita ovat kevät ja syksy. Kesä ja joulu taas ovat selvästi sisällöltään kevyempiä . 

Uusi lukujärjestys pitää sisällään jälleen muutamia uutuuksia, asiakkaiden toiveiden perusteella toteutettuja.


Tiistai-illan (19:15) PowerBody-tunti sisältää lyhyen ja helpon alkulämmittelyn, jonka jälkeen suoritetaan painoja ja tankoja apuna käyttäen tehokas patteriharjoitus. Pattereiden välissä nostetaan sykettä perus- ja yhdistelmäliikkeillä.

Keskiviikkoillan(18:30) Hiit-tunti taas on nimensä mukaisesti nopea (30min), mutta sitäkin tehokkaampi. Hiit eli High Intensity Interval training tarkoittaa korkealla intensiteetillä tehtyä intervalliharjoitusta. Hiit on oiva muoto nimenomaan rasvanpolttoon. Vaikka itse harjoitus on lyhyt, on se niin kovatehoinen, että palautumiseen kuluu paljon energiaa.

Kahvakuulatunti onkin palannut lukkariin jo kesän aikan, mutta nyt syyslukkarissa saamme tunnin vielä iltaankin. Kahvakuulaa on siis tarjolla keskiviikkoaamuisin klo 9:15 ja torstai-iltaisin klo 17:30. Torstai-illan tunti pidetään alakerran valmennustilassa, ja CrossTrainingin tavoin tunnille mahtuu 8 osallistujaa. Paikkasi voit varata joko vastaanotosta tai nettilukkarista omilla tunnuksillasi.

Lukkarissamme on tänä syksynä siis entistä enemmän valikoimaa.

Tuntiemme jaon elementteihin olisi tarkoitus helpottaa oman tunnin löytämistä. Siniset ilma elementin tunnit ovat pehmeitä, kevyitä ja kehoa huoltavia. Vihreät metsä elementin tunnit taas ovat selkeitä, rytmikkäitä, tuttuja ja turvallisia, mutta varmasti hien pintaan nostattavia. Kivi elementin tunnit kehittävät voimaa ja lihaskestävyyttä. Tuli elementin tunnit ovat haastavia, vauhdikkaita ja energisiä. Valitsemalla erilaisia tunteja eri elementtien alta, takaat itsellesi monipuolisen harjoittelun.

Muistathan kuitenkin aina, että kullekin tunnille voit rohkeasti tulla ja tehdä juuri oman kuntotasosi mukaan. Ohjaaja on paikalla sinua varten ja neuvoo kyllä sopivat vaihtoehdot.


Ryhmäliikuntatuntimme eivät ole kurssiluontoisia, eli kaikilla tunneilla on lähes joka kerta joku ensikertalainen. Tuntien ohjelmat vaihtuvat noin 2kk välein (pois lukien LesMills ja Yoga), vaihtoajankohdan voit tiedustella suoraan ohjaajalta. 


Lauantaina 10.9. järjestämme jälleen jumppapäivän. Syksyn avauksessa pääset testaamaan uutustunteja ja voit vaikka katsella vain oven raosta mitä tunnilla tapahtuu. 
9:30 PowerBody
10:00 TRX
10:30 Kahvakuula
11:00 Kuntojumppa
11:30 Hiit
12:00 Lavis
12:30 Kehonhuolto
Ryhmäliikuntajäsenillemme tapahtuma on ilmainen, muille 2€/kpl tai 10€/kaikki.

Mukavaa alkavaa syksyä kaikille :) 

 

tiistai 21. kesäkuuta 2016

Työ palkitsee tekijäänsä

Haluan kertoa teille yhden sinnikkään asiakkaani tarinan. Juuri tälläisten onnistumisten takia tätä työtä teen.

Alkuvuodesta sain yhteydenottopyynnön Hannelta. Nuorempana hän hiihti kilpaa ja harrasti yleisurheilua sekä maastojuoksua. Taustalla siis paljonkin liikkumista ja treenaamista. Hiihtäminen kuitenkin loppui 19-vuotiaana. Tämän jälkeen hän harrasti Taekwondoa.

Paino kuitenkin alkoi nousta salakavalasti pikkuhiljaa. Syitä tähän oli monia, elämäntilanne muuttui ja toi eteensä isoja menetyksia. Elintavat muuttuivat epäsäännöllisiksi ja ruokailusta unohtui rytmi ja sisällön tarkkailu. Liikunta jäi minimiin. Lopulta ei tullut enää välitettyä lainkaan mitä söi.Tämä tietenkin alkoi näkyä myös ulkomuodossa.
Hanne ennen
Totuus iski vasten kasvoja vaa'alla, jotain pitäisi alkaa tekemään. Tämä jos mikä motivoi hänet liikkeelle. Kuntosalikortti oli ollut jo useamman vuoden, käyntejä kertynyt silloin tällöin. Salilla tuli käytyä silloin kun huvitti ja hommat tehtiin vähän sinne päin. Kuntokeskus Kanavaan oli kuitenkin aina helppo tulla, koska siellä saa olla juuri sellainen kun on ja kaikki tekevät omaa treeniään eikä muita arvostella. 

Painon pudotus alkoi siis  jo syksyllä 2014 ja alkuun se sujuikin hyvin. Valitettavasti seinä kuitenkin tuli vastaan ja paino jämähti paikoilleen. Lisäksi mieleen nousi taas tekosyitä miksi lenkille tai salille ei ehdi. Lopulta Hanne päätyikin sitten pyytämään apua, koska halusi edistyä edelleen. Pienen epäröinnin jälkeen tuli aika ottaa yhteyttä Personal Traineriin. 

-"en jaksa punnertaa" -"JAKSATHAN" :D

Personal Trainerin kanssa treenatessa itsestään tulee annettua kaikki ja usein enemmänkin. Yksin yleensä tulee pysyttyä mukavuusalueelle, valitettavasti se ei vaan vie kehitystä eteenpäin. Toisen valvovan silmän alla sarjat tehdään loppuun asti hyvällä tekniikalla. Itsensä tulee ylitettyä joka kerta. Lisäksi on tullut tehtyä paljon uusi liikkeitä.

Isoin muutos on tapahtunut omassa olossa. Vihdoin omassa kropassa on hyvä olla. Ulkopuolisetkin näkevät muutoksen, mutta myös henkinen puoli muuttuu. Muutos on kokonaisuus, arjessa jaksaminen paranee eivätkä pienet kolahdukset enää haittaa.

Itsenä ylittäminen lisää fyysisen kunnon lisäksi myös henkistä hyvinvointia


Paluuta alkuun ei enää ole, tavoite painokin odottelee jo nurkan takana. Yhteistyö jatkuu ja seuraavaksi tavoitteena onkin lihaksiston kehittäminen.

Hannen terveiset: 
Suosittelen ehdottomasti treenaamista Personal Trainerin kanssa. Yhteistreenit antavat paljon motivaatiota sekä tietoa ja taitoa treenaamisesta sekä tekniikoista. Lisäksi Personal Trainer on ollut korvaamotin apu ja tuki. 

-Laura

maanantai 9. toukokuuta 2016

Kesäkunto vain täksi kesäksi vai loppuelämäksi?

Monesti tammikuussa kuntosalit täyttyvät ja jokainen havittelee toiveikkaana sitä kesäkuntoa juuri täksi kesäksi. Valitettavan usein kuitenkin sama on edessä joka tammikuu.

Miksi emme tavoittelisi sitä loppuelämän hyvää kuntoa. Kun kerran aloitamme urheilun ja siitä tulee hyvä olo, miksi lopetamme sen koko kesäksi ja olemme taas syksyllä lähtöpisteessä.

Liikuntaa ei voi harrastaa varastoon niin, että urheilee tammi-huhtikuun urakoiden ja loppuvuoden tuudittautuu näihin. Varsinkin, jos haluat kehittää fyysistä kuntoasi, ehkä hankkia hieman lihaksia, tulee harjoittelun jatkua ympäri vuoden.



Toki kesällä osa treeneistä on kiva tehdä ulkona auringosta nauttien, mutta valitettavasti suomen kesään mahtuu aika monta sateista päivää. Ja kun teet treenisi salilla jo heti aamulla ennen kuin ilma lämpenee, niin sinulla on koko päivä aikaa touhuta kaikkea muuta.

Kesän lopussa (varsinkin kesäloman lopussa) monet ihmiset jälleen miettivät, että mistä näitä kiloja taas kertyi. On saattanut tulla se 10 kiloa kuukaudessa heilahtamalla. Ei ole liikkunut koko aikana (paitsi grillaamaan ja takaisin aurinkoon) ja syönyt ihan mitä ja miten sattuu. Myös lomalla olisi järkevää pitää ateriarytmitys kohdillaan. Herkkuja saa toki syödä, mutta kannattaa miettiä, että onko se paketillinen jäätelöä sen arvoista, että kesän jälkeen taas laihdutat.

Sama juttu tulee ihmisillä vastaan valitettavasti jouluna. Syödään niin kuin kaikki ruoka loppuisi maailmasta. Tammikuussa taas aloitetaan alusta, niin kuin kirjoituksen alussa jo mainittiin.
Mitäpä jos tänään aloitettaisiin se elämäntapa? Ihan oikeasti! Ei enää liikuttaisi ja syötäisi terveellisesti kausittain. Helppoahan se ei ole ja allekirjoittaneet sen tietävät. Välillä tulee herkkuputkia, joita voi verrata alkoholistin putkeen. :D Mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. Kun repsahdus tulee, niin se ei tarkoita, että täytyy vetää koko päivä tai viikko päin honkia. Mitä jos annettaisiin se anteeksi ja jatkettaisiin vaan eteenpäin. Mitä jos unohdettaisiin se perinteinen "ensi maanantaina sitten" - ajattelu. Seuraava ruokailukerta on paljon lähempänä ja tulevana maanantaina on jo parempi olo.

Säännöllinen, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio yhdistettynä riittävään liikuntaan sallii muutaman herkuttelun sinne tänne. 


Ja se liikunta. Jos pidettäisiin sekin mukana ympäri vuoden. Sitä voi kesällä olla vähemmän. Ei aina tarvitse käydä viittä kertaa viikossa salilla tai jumpissa. Mutta jos edes pari kertaa viikossa. Tai edes kerran viikossa tekisi kuntosalitreenin ja toisen kerran vaikka ulkotreenin. Omankehon painollakin saa paljon aikaiseksi. Treenien ei tarvitse aina olla edes kovin pitkiä. Esimerkiksi ulkona tehty puolen tunnin kehonpainotreeni saa jo mukavasti liikettä aineenvaihdutaan ja aktivoi lihaksia. Tässä linkki vielä lyhyempään HIIT-treeniin. http://www.iltalehti.fi/hyvaolo/2015072820033813_ie.shtml.

Tie muutokseen ja siinä pysyminen ei missään nimessä ole helppoa, mutta se todellakin on mahdollista. Kumpikaan meistä ei väitä, että kaikki tapahtuisi viikossa tai edes kuukaudessa. Siihen tarvitaan kuukausia, jopa vuosia. Kun haluttu kunto tai paino saavuteen, varsinainen työ vasta alkaa. Kaikista vaikeinta on ylläpito, valitettava fakta on se, että koko loppuelämä on syömisen tarkkailua. Kumpikaan meistä ei voi syödä aina sitä mitä tekee mieli. Voimme kuitenkin syödä sitä mitä haluamme, koska haluamme pysyä hyvässä kunnossa, haluamme syödä terveellisesti.

Täytyy myös hyväksyä se, että aina ei huvita treenata, eikä aina tarvitse. Valitettavasti vaan uudestaan aloittaminen on se vaikein osuus. Joskus itsensä joutuu pakottamaan lenkille tai kuntosalille, mutta varmaa on se, että urheilun jälkeen on hyvä olo. Mikäli itsensä liikkeelle saaminen on hankalaa, kannattaa esimerkiksi hyödyntää jumppia. Päätät mihin jumppaan tulet ja kun se alkaa tiettynä aikana, on sinne lähdettävä. Sohvalla makaaminen ja "kohta mä lähden" ajattelu yleensä johtaa siihen, että ei tule lähdettyä ollenkaan.

Mukavaa kesää kaikille :)

Terveisin entiset pullukat: 






Tuulan kisamatka



Moikka !

Olen Tuula Seilonen, IFBB:n Bikini Fitness urheilija Valkeakoskelta ja valmistaudun parasta aikaa  Sportyfeel Fitness Classiciin  jossa kisaan bikinifitnessin yleisessä sarjassa – 168 pituusluokassa. 

Debyyttikisani oli syksyllä 2015 jolloin sijoitukseni oli Lahden Fitness Expossa samaisessa pituusluokassa SM 12. Oman pituusluokkani taso oli jäätävän kova joten olin todella tyytyväinen ensimmäisten kisojeni sijoitukseen. Tuo ensimmäinen kisataipaleeni oli aivan uskomattoman upea kokemus ja oppimismatka minusta itsestäni jonka kruunasi ehdottomasti tuo kisapäivänä lavalle nousu.

Olen spontaani, päämäärätietoinen ja äärettömän kilpailuhenkinen naisolento. Ensimmäisen kisakosketuksen jälkeen minulle oli päivänselvää, että lähden kehittämään itseäni yksilönä ja rakentamaan parasta versiota minusta itsestäni tuleviin kisoihin. Valmentajani Harri Forsbergin kanssa lyötiin lukkoon seuraava kisatavoite heti syksyn kisojen jälkeen ja tällä tiellä ollaan nyt.

Matkalla kohti unelmaa. (kuva: Tuomo Salonen)
Urheilu on ollut minulle elämäntapa lapsesta saakka ja entisenä joukkueurheilijana olen tottunut treenaaman paljon ja kovaa. Salibandya on tullut pelattua noin 15 vuotta ja jääkiekkoa sekä juoniori- että aikuisiällä noin 5 vuotta. Noihin vuosiin mahtuu myös kuntonyrkkeilyt sekä show-tanssi kokemus unohtamatta Agilityä jota harrastan edelleen rakkaan koirani kanssa. Muutama vuosi takaperin aloin kaipaamaan urheilun saralla kuitenkin uusia haasteita ja syksyllä 2014 aloitin tavoitteellisen treenaamisen kohti bikinifitness lavoja. Kaipasin lajia jossa voisin kilpailla yksilönä ja jossa voisin haastaa puhtaasti oman itseni. Tavoitteellinen ja määrätietoinen treenaaminen on minun juttuni ja siksi bikinifitness olikin täysin oikea valinta kisalajikseni.

Kisakaudella salitreenejä on viikossa 4 – 5  joihin yhdistän  4 x intervalli-  taikka HIIT treenin sekä matalasykkeisen lyhkäsen aerobisen treenin. Vauhdikkaita aamuaerobisia teen 5 x 60 min viikossa jotka pitävät sisällään askelkyykkykävely ja jännehyppyjä. Minut saattaakin bongata usein tuolta riippusilloilta loikkimasta :)
Kisakauden ulkopuolella salitreenejä on 4, mutta kovia rasvanpolttotreenejä ei tuolloin juuri tehdä ja aerobiset rajautuu itselläni ainoastaan koiralenkkeihin. Kisakauden ulkopuolella yritetään saada lihaksiin vähän lisää muotoa. Ja koska bikinifitness on myös esiintymislaji niin kaiken tuon päälle tulee tottakai poseerausharjoitukset joten korkkareilla tulee heiluttua ajoittain siellä Kanavan peilisalissa. 


Ruokailut hoidan kisakaudella piirun tarkasti annettujen ohjeitten mukaan, mutta kisakauden ulkopuolella syön sitten vähän vapaammin ja fiiliksen mukaan. Ruokani koostuvat pääsääntöisesti käsittelemättömästä puhtaasta ruuasta ja viikkoruokiini kuuluvat liha, kala, kana, kananmunat, kaurahiutaleet, marjat, hedelmät, paljon kasviksia sekä hyvät pehmoiset rasvat. Eli en elä pelkällä rahkalla ja raejuustolla.

Päätyöni on prosessiteollisuudessa, mutta sivutoimena teen Personal Trainerin sekä ravintovalmentajan hommia mikä on  todella palkitsevaa ja antoisaa puuhaa. Minut saatatte siis nähdä myös joskus tuolla saleilla ohjauspuuhissa joten aina saa tulla nappaamaan hihasta jos tulee mieleen jotain kysyttävää. Autan mielelläni :)

Lopuksi haluan kiittää Harri Ojalaa ja Kuntokeskuskanavaa mielettömän upeista treenipuitteista mikä mahdollistaa helpolla ja hyvällä tavalla tämän kisoihini valmistautumisen. Lämmin kiitos myös Kanavan ammattitaitoiselle ja energiselle henkilökunnalle ! On ilo tupsahtaa joka kerta salin ovesta sisään kun tiskin takana odottaa aurinkoinen hymynaama !

Kuva: body.pictures
Kuva: pakkotoisto
Ja kaikille Kuntokeskuskanavan treenareille mielettömästi tsemppistä treeneihin ja energistä kevättä ! Moikataan kun nähdään ja nypätkää hihasta tai hauiksesta  jos mulla on musiikit korvilla, koska silloin en kuule mitään :)





 
Kisataivalta ja urheilijan arkeani pääsee seuraamaan somekanavissa -> Instagram : @tuulajohannafit, Facebook: Tuula Seilonen IFBB Bikini Athlete Blogi: www.blogbook.fi/tuulajohanna/

Kuva: body.pictures


<3 Tuula

Kisat käytiin 17.4. Helsingin kulttuuritalolla ja Tuula sijoittui upeasti voittajan kanssa tasapistein toiseksi. Tällä upealla suorituksella Tuula lunasti paikan lokakuussa käytäviin SM kisoisihin Lahdessa. Näihin kisoihin valmistautumista Tuula jatkaa meillä Kuntokeskus Kanavassa. Pidetäänhän kaikki peukut pystyssä tälle upealle naiselle. 

-Laura

Teksti: Tuula Seilonen ( Lopun lisäys Lauralta :) )
Kuvat: Tuomo Salonen, pakkotoisto.com ja body.pictures.fi