tiistai 15. elokuuta 2017

Syksyn tuomat muutokset ryhmäliikuntaan

Syksyyn tulee siis tapahtumaan joitakin muutoksia. Joskin toiset tunneista jatkavat samalla vanhalla paikalla.

Aloitetaan käymään lukkaria läpi maanantaista. Maanantaiaamussa pitkään ollut Kuntojumppa tulee muuttumaan. Laura (eli minä :) ) Jää syksyn myötä opintovapaalle ja maanantaiaamua tulee ohjaamaan Hanna-Kaisa Hakala eli Hantta. Tunneiksi tuohon aamuun valikoituivat seuraavat: klo 9:00 Lavis 45min, klo 9:45 Muokkaus 45min ja klo 10:30 Kehonhuolto 30min. Aivan täydellinen kahden tunnin setti siis, aerobista, lihaskuntoa ja huoltoa.

Maanantai-ilta tulee myös muuttumaan jonkin verran. Santerikin lähti opiskelemaan, joten  CrossTraining siirtyy Katjalle ja Riikalle. Maanantai-illassa edelleen tuttu TerveSelkä ja YogaFlow, mutta niiden välissä myös CrossTraining. Toisen CrossTrainigin saamme keskiviikkoillalle. Lisäksi tanssin ystäville maanantaisin LesMills BodyJam alakerran salissa.

Pumpin ystäville tulee hyviä uutisia, keskiviikko- ja perjantai-iltaan saamme vakkarina Pump it up!- tunnin kiertävällä ohjaajalla, liksäksi lauantaiaamun Pump it up! jatkuu. 

Maija-Kaisan näytetunnin meininkiä


Ohjaajarinkiimme palaa osalle tuttu Susanna Repo (ent. Selin). Susanna ohjasi Kuntokeskus Kanavassa sen alkuaikoina, kunnes muutti toisaalle. Nyt Susanna kuitenkin asuu taas Pirkanmaalla ja ohjaa syksyllä meillä jokatoisen perjantaiaamun ja sunnuntai-iltana kerran kuukaudessa. Perjantaiaamuun Susannalle valikoituivat klo 9:00 Kuntotanssi ja klo 10:00 Kehonhuolto 45min. Sunnuntai-iltaan samainen Kuntotanssi klo 18:00 ja perään klo 19:00 StepMuokkaus. Hyvä setti siis sielläkin. Loppuja sunnuntai-iltoja samalla ohjelmalla tulee vetämään Maija-Kaisa Koski

Näillä muutoksilla pyrimme vastaamaan mahdollisimman parhaalla tavalla teidän asiakkaiden toiveisiin. Edelleenkin kaikki palaute on kullan arvoista ja sitä otamme vastaan mielellämme.

Maija-Kaisan näytetunnin meininkiä

Toivottavasti jokainen löytää syksyn lukkarista itselleen sopivat tunnit ja uskaltaa myös kokeilla jotain uutta :).  

Syksyn lukkari löytyy netistä, sekä tulostettuna salin aulasta. 

Mukavaa syksyä! 

Hoidatko sinä sairautta vai terveyttäsi?


Usein liikunnan siemen istutetaan meihin jo lapsena. Opimme tavan kotoamme ja liikumme läpi elämämme, kun olemme siihen aina tottuneet.  Varttuneemmalla iälläkään ei ole liian myöhäistä aloittaa liikkumista, vaikka siihen ei lapsena olisi tottunutkaan.  Ikä tuo mukanaan erilaisia vaivoja, mutta sairaudet tai kipu harvemmin ovat este liikkumiselle. Päinvastoin, useimpia sairauksia ja kipuakin voidaan liikunnan avulla hoitaa.

Ritva (kuvassa) sai avun liikunnasta selkävaivoihinsa. Leikkausta ei ole tarvittu, vaikka taustalla on ollut useampi välilevyn pullistuma. Liikunta on ollut suuri apu Ritvan selkävaivoihin ja hän kokeekin että lihasvoimaharjoitteet ja liikkuvuusharjoitukset ovat olleet merkittävimmät tekijät kuntoutumisessa.

Ritva harjoittelee säännöllisesti Kuntokeskus Kanavassa, kuva SOKU 55+ -ryhmästä.
Kuvaaja Eemeli Jantunen.

Aerobisen, eli kestävyysliikunnan on uusimpien tutkimusten mukaan huomattu suojaavan aivojamme vanhenemisen vaikutuksilta. Tämä siis edesauttaa kykyämme oppia jatkuvasti uutta ja suojaa aivoja jossain määrin mm. Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta, sekä MS-taudilta. Liikkujan pää pysyy terävänä! Sama tutkimus pätee myös lapsiin. Paljon liikkuvat oppivat nopeasti mm. lukemaan. Liikunta siis ylläpitää aivojemme plastisuutta eli muovautuvuutta ja on tärkeää kaikella iällä.

Kaikkia voiman lajeja (kesto- nopeus- ja maksimivoimaa) tulisi harjoittaa, jotta lihasmassa ei vanhetessa pääse surkastumaan ja ryhti sekä tasapaino pysyvät hyvänä. Monipuolinen ja riittävän usein toistuva liikunta on hyväksi lihaksille, luille, nivelille ja sisäelimille. Lisäksi liikunta lisää merkittävästi hyvän olon tunnetta ja parhaimmillaan lisää myös sosiaalista kanssakäymistä. Liikkuminen myös auttaa meitä nukkumaan paremmin. Huolehtimalla lihasvoimasta ja liikkuvuudesta ennaltaehkäisemme kaatumisia, sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Onko sinulla selkävaivoja, nivelsärkyä tai haluaisitko aloittaa kuntosaliharjoittelun, mutta kaipaat siihen apua? Autan sinua mielelläni! Selkäryhmä, olkapääryhmä ja yli 60-vuotiaiden starttiryhmä alkavat syyskuussa Kuntokeskus Kanavassa. Pienryhmävalmennuksissa paikkoja on rajoitetusti, joten varaa paikkasi pian! Ilmoittautumiset ja tiedustelut laura.hotari@innote.fi.

Työssäni fysioterapeuttina olen kohdannut useita asiakkaita, joiden tilanne on helpottanut oikeanlaisen liikunnan avulla. Liikunnan ei aina tarvitse olla raskasta yksinpuurtamista, tai hikijumppaa monimutkaisine askelkuvioineen ollakseen tehokasta, toimintakykyä edistävää ja voimia kasvattavaa.  Pienryhmässä harjoitellen saat oikeanlaista ohjausta ja sovit porukkaan myös, jos olet vasta-alkaja tai jos sinulla on terveydellisiä seikkoja, jotka harjoittelussa on hyvä huomioida. Monet vaivoistamme ovat ennaltaehkäistävissä ja hoidettavissa oikealla liikunnalla. TERVETULOA MUKAAN LIIKKUMAAN!

Maarit Arola
Fysioterapeutti
Innote Oy / Kuntokeskus Kanava



maanantai 10. heinäkuuta 2017

Lämpimällä ilmalla treenaaminen

Jälleen ollaan vietytte viileän puoleista kesää, mutta salilla on siitä huolimatta sisälämpötila noussut ja hiki irtoaa helposti. Myös jumpilla on saatu huomata kuinka paljon helpommin hikipisarat vierii selkää pitkin. Lämmöllä on paljon hyviä vaikutuksia, kunhan muistaa huomioida muutaman seikan.

Pelkästään jo auringon paiste kohottaa mielialaa ja antaa lisää virtaa. Lisäksi sen tuoma lämpö tekee nivelistä ja lihaksista vetreämmän tuntuiset. Myös illan tuoma viileys rentouttaa ja saattaa jopa parantaa unen laatua.

Lämmin ilma tehostaa aineenvaihduntaa, sekä liikunnan aikaansaamaa energiankulutusta. Toisaalta helle myös haastaa kehon lämmönsäätelyä. Keholle optimaalisin harjoittelulämpötila on 20-22 celsiusastetta. 

Helteen ei kuitenkaan tulisi olla syy liikunnan tauottamiselle, sillä lämpimässä ja kuumassakin liikkumiseen tottuu. Mikäli lämpötila nousee yli 26 celsiusasteen (sitä odotellessa :) ), kannattaa kiinnittää huomiota lajiin ja sen rasittavuuteen sekä vaatetukseen ja ennen kaikkea nesteytyksen riittävyyteen.

Hikoilemalla elimistö pyrkii jähdyttämään kehoa, hien myötä kehosta poistuu nestettä ja suoloja. On siis tärkeää veden lisäksi huolehtia suolatasapainon ylläpitämisestä. Haihtuvan nesteen määrä on suurempi kuin janon tunne, joten jo ennen janoa olisi tärkeää muistaa juoda. Niin sanotusti normaalina päivänä keho kaipaa nestetta 1-2 litraa, lämpotilan noustessa saattaa tuo määrä nousta jopa 4-5 litraan. Tämän lisäksi tulee huomioon ottaa myös hikoilun määrä. 70-kiloinen ihminen voi tunnin aikaina urheillessaan hikoilla jopa 1,5 litraa.

Edellisenä päivänä voi vielä juoda normaalisti, mutta 1-2 tuntia ennen urheilusuoritusta olisi hyvä juoda hieman enemmän.

Ulkona liikkuessa hikoilua ei välttämättä huomaa samoin kuin sisällä. Varsinkin pyöräillessä ja rullaluistellessa viima kuivattaa hien eikä kuumuus tunnu samalla tavalla. Nesteen tarvetta se ei kuitenkaan vähennä, joten juomapullo olisi tärkeää ottaa silti mukaan. Mikäli urheilusuoritus kestää yli tunnin, olisi mukana hyvä olla myös suoloja. Yksi helppo tapa on sekoittaa veden joukkoon hieman suolaa, tämä ei kuitenkaan kaikille välttämättä maistu, saman asian ajaa myös urheilujuoma. Nesteytyksestä ja suolatasapainosta huolehtimista ei missään nimessä tule unohtaa myöskään urheilun jälkeisinä tunteina.

Väsähtäminen, heikotuksen tunne, lihasten kankeus ja lihaskrampit ovat ensimmäisiä merkkejä alhaisesta suolatasapainosta. 

Kuumalla ilmalla kannattaa suosia liikkumista varhain aamulla tai vasta illalla, eli välttää keskipäivän kuumimpia tunteja. Kuumuus nostaa sykettä ja verenpainetta, joka kannattaa huomioida ylipainon ja tiettyjen sairauksien kohdalla. 

Mikäli paino äkisti laskee liikkumisen jälkeen, kyseessä on valitettavasti todennäköisimmin nestevajaus kuin lahtuminen. 

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua kesän urheilusuorituksiin. Nähdään salilla ja jumpissa! 

-Laura


Lähteet: 
https://yle.fi/uutiset/3-7380987 
https://keventajat.fi/liikunta/kuuman-kesan-liikuntavinkit/

maanantai 29. toukokuuta 2017

Kanavanrannan PöhinäPäivät 27.5.

Lauantaina 27.5. järjestettiin ensimmäistä, muttei varmasti viimeistä kertaa Kanavanrannan Pöhinäipäivät. Mukana tapahtumassa olivat osa yhteistyökummpaneistamme, sekä Bailamama, josta Hanna-Kaisa Hakala oli pitämässä Pysy tiukkana  - workshopin. 

Rocking Flames esiintyy

VPK



Lapsille oli pomppulinna, LähiTapiola järjesti onnen pyörän ja lisäksi VPK oli esittelemässä kalustoaan. Tanssiseura Rocking Flames esiintyi, Sportia esitteli sähköpyrää ja Kuntokeskus Kanava tarjosi kahvit sekä mustikkapiirakkaa. 

Kävijöitä oli mukavasti liikkeellä, ja kirjaimellisesti saatiin pöhinää aikaiseksi. 

Olisiko mielestänne tälläinen tapahtuma kiva nähdä jatkossakin kesän korvalla? 

Workshopin luento-osuus

Jumppaosuuden alkulämmittely
Lantionpohjanlihasten jumppaamista

Kiitos kaikille mukana olleille, niin järjestäjille kuin asiakkaillekin! 

-Kuntokeskus Kanava