maanantai 10. heinäkuuta 2017

Lämpimällä ilmalla treenaaminen

Jälleen ollaan vietytte viileän puoleista kesää, mutta salilla on siitä huolimatta sisälämpötila noussut ja hiki irtoaa helposti. Myös jumpilla on saatu huomata kuinka paljon helpommin hikipisarat vierii selkää pitkin. Lämmöllä on paljon hyviä vaikutuksia, kunhan muistaa huomioida muutaman seikan.

Pelkästään jo auringon paiste kohottaa mielialaa ja antaa lisää virtaa. Lisäksi sen tuoma lämpö tekee nivelistä ja lihaksista vetreämmän tuntuiset. Myös illan tuoma viileys rentouttaa ja saattaa jopa parantaa unen laatua.

Lämmin ilma tehostaa aineenvaihduntaa, sekä liikunnan aikaansaamaa energiankulutusta. Toisaalta helle myös haastaa kehon lämmönsäätelyä. Keholle optimaalisin harjoittelulämpötila on 20-22 celsiusastetta. 

Helteen ei kuitenkaan tulisi olla syy liikunnan tauottamiselle, sillä lämpimässä ja kuumassakin liikkumiseen tottuu. Mikäli lämpötila nousee yli 26 celsiusasteen (sitä odotellessa :) ), kannattaa kiinnittää huomiota lajiin ja sen rasittavuuteen sekä vaatetukseen ja ennen kaikkea nesteytyksen riittävyyteen.

Hikoilemalla elimistö pyrkii jähdyttämään kehoa, hien myötä kehosta poistuu nestettä ja suoloja. On siis tärkeää veden lisäksi huolehtia suolatasapainon ylläpitämisestä. Haihtuvan nesteen määrä on suurempi kuin janon tunne, joten jo ennen janoa olisi tärkeää muistaa juoda. Niin sanotusti normaalina päivänä keho kaipaa nestetta 1-2 litraa, lämpotilan noustessa saattaa tuo määrä nousta jopa 4-5 litraan. Tämän lisäksi tulee huomioon ottaa myös hikoilun määrä. 70-kiloinen ihminen voi tunnin aikaina urheillessaan hikoilla jopa 1,5 litraa.

Edellisenä päivänä voi vielä juoda normaalisti, mutta 1-2 tuntia ennen urheilusuoritusta olisi hyvä juoda hieman enemmän.

Ulkona liikkuessa hikoilua ei välttämättä huomaa samoin kuin sisällä. Varsinkin pyöräillessä ja rullaluistellessa viima kuivattaa hien eikä kuumuus tunnu samalla tavalla. Nesteen tarvetta se ei kuitenkaan vähennä, joten juomapullo olisi tärkeää ottaa silti mukaan. Mikäli urheilusuoritus kestää yli tunnin, olisi mukana hyvä olla myös suoloja. Yksi helppo tapa on sekoittaa veden joukkoon hieman suolaa, tämä ei kuitenkaan kaikille välttämättä maistu, saman asian ajaa myös urheilujuoma. Nesteytyksestä ja suolatasapainosta huolehtimista ei missään nimessä tule unohtaa myöskään urheilun jälkeisinä tunteina.

Väsähtäminen, heikotuksen tunne, lihasten kankeus ja lihaskrampit ovat ensimmäisiä merkkejä alhaisesta suolatasapainosta. 

Kuumalla ilmalla kannattaa suosia liikkumista varhain aamulla tai vasta illalla, eli välttää keskipäivän kuumimpia tunteja. Kuumuus nostaa sykettä ja verenpainetta, joka kannattaa huomioida ylipainon ja tiettyjen sairauksien kohdalla. 

Mikäli paino äkisti laskee liikkumisen jälkeen, kyseessä on valitettavasti todennäköisimmin nestevajaus kuin lahtuminen. 

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua kesän urheilusuorituksiin. Nähdään salilla ja jumpissa! 

-Laura


Lähteet: 
https://yle.fi/uutiset/3-7380987 
https://keventajat.fi/liikunta/kuuman-kesan-liikuntavinkit/

maanantai 29. toukokuuta 2017

Kanavanrannan PöhinäPäivät 27.5.

Lauantaina 27.5. järjestettiin ensimmäistä, muttei varmasti viimeistä kertaa Kanavanrannan Pöhinäipäivät. Mukana tapahtumassa olivat osa yhteistyökummpaneistamme, sekä Bailamama, josta Hanna-Kaisa Hakala oli pitämässä Pysy tiukkana  - workshopin. 

Rocking Flames esiintyy

VPK



Lapsille oli pomppulinna, LähiTapiola järjesti onnen pyörän ja lisäksi VPK oli esittelemässä kalustoaan. Tanssiseura Rocking Flames esiintyi, Sportia esitteli sähköpyrää ja Kuntokeskus Kanava tarjosi kahvit sekä mustikkapiirakkaa. 

Kävijöitä oli mukavasti liikkeellä, ja kirjaimellisesti saatiin pöhinää aikaiseksi. 

Olisiko mielestänne tälläinen tapahtuma kiva nähdä jatkossakin kesän korvalla? 

Workshopin luento-osuus

Jumppaosuuden alkulämmittely
Lantionpohjanlihasten jumppaamista

Kiitos kaikille mukana olleille, niin järjestäjille kuin asiakkaillekin! 

-Kuntokeskus Kanava

torstai 2. maaliskuuta 2017

Kesä tulee taas

Moikka, 
nyt alkaa olla jälleen se hetki keväästä kun katseet "saa" jo suunnata tulevaan kesään. Toisilla se tarkoittaa pientä painoin viilausta tai sitten vain motivaation etsimistä treenaamiseen. 

Kuntokeskus Kanavassa on jo useana keväänä ollut Kesäkunto-projekti. Tänä keväänä starttaamme 20.3. ja treenaamme yhdessä kahdeksan viikkoa. 


Kesäkunto-valmennuksen ei suinkaan ole tarkoitus olla "pelkkä" laihdutusryhmä. Ryhmän tarkoitus on motivoida treenaamaan yhdessä ja yksin, sisällä ja ulkona. Keskustelemme myös ravinnosta ja terveydestä yleisesti. Valmennuksen tarkoituksena on antaa kipinä kohti muutosta. Pysyvää muutosta emme saa aikaiseksi vielä kahdeksassa viikossa, mutta ainakin loistavalle alulle se antaa mahdollisuuden. 

Ohjaajana olen tsemppaava ja ymmärtäväinen. Omaan itsekin painonpudotus- ja elämänmuutostaustan. Ymmärrän siis todella kuinka vaikeaa on aluksi saada kilot karisemaan ja lähteä liikkeelle. Voin kuitenkin luvata ettei ketään ikinä ole harmittanut jälkeenpäin! 

Mikäli haluat liittyä iloiseen joukkoomme niin ilmoittadu sähköpostilla: laura.pent@gmail.com

Kevät terveisin, Laura Penttilä

torstai 24. marraskuuta 2016

Uskaltaisitko sinä?



Haluan haastaa kaikki kokeilemaan omia rajojaan. Itsensä haastaminen ei oo helppoa, joskus yksinään jopa lähes mahdotonta. Seuraavassa vähän mun ja meidän muiden mietteitä. 

Ihmiset valittavat herkästi kun ei tapahdu muutoksia kropassa tai esimerkiksi työpaikka on ihan hanurista. Nämä ovat ne asiat, joissa helposti jäädään mukavuusalueelle. Kun sanotaan, että pitäisi välillä poistua mukavuusalueelta, niin ei sillä tosiaan tarkoiteta pelkästään treenaamista. Monet jäävät mukavuusalueelle myös siellä työpaikalla, kun eivät uskalla tavoitella parempaa tai ihan vaikka puolisonkin kanssa voi olla mukavuusalueella. Tavallaan tyydytään siihen mitä on, kun ei uskalleta havitella parempaa tai kuvitellaan, että ei ansaita parempaa. Tai oikeasti luullaan, ettei pärjätäkään yksistään.
 Kuvahaun tulos haulle comfort zone meme



 Kuntosalilla näkee paljon sitä, kun ihmiset pysyvät mukavuusalueellaan. Jumpissakin se on yleistä. Käydään vain niillä tutuilla ja turvallisilla tunneilla, joissa ei tarvitse hyppiä ja pääsee suhteellisen helpolla. Tai sitten ei vaan edes uskalleta kokeilla uusia tunteja, koska vanhat ovat hyväksi todettuja. Toki myös näkee niitä tarmonpesiä, jotka haluavat aina rankempaa vaihtoehtoa. Näille henkilöille joskus tekisi ihan hyvää pitää lepopäiviä tai tehdä kevyemmin, koska sitten taas toisinaan liika on liikaa. Toisinaan se kevyempi vaihtoehto olisi omalta mukavuusalueelta poistumista. Kehitystä ei tapahdu, jos kroppa ei pääse ollenkaan lepäämään. Pitäisi muistaa pyhä kolminaisuus: Treeni, ravinto ja lepo.


Salilla treenatessa näkee paljon niitä ns. lehden lukijoita. Kunhan nyt vähän loitonnetaan ja lähennetään reisiä ja jutellaan samalla kaverin kanssa mukavia. Hirveintä maailmassa näille ihmisille on, jos tulee hiki. Usein varsinkin naiset tekevät ihan liian pienillä painoilla tai sitten tehdään vaan sen verran kun alkaa vähänkään tuntumaan pahalta. Jos haluaa salilla tai niillä jumpilla tuloksia, niin välillä pitää oikeasti tuntuakin. Pitää oikeasti tuntua pahalta. Treenattavassa lihaksessa pitää tuntua pahalta ja pitää tehdä kunnes ei enää oikeasti saa tehtyä liikettä loppuun saakka. Siis ihan oikeasti saat vääntää siihen asti naama irvessä, että paino ei enää nouse.

Paljon ihmiset myös pelkäävät sitä, että tulevat liian rankasta treenistä kipeäksi. Silloin tietää ainakin tehneensä. Eikä sitä aina tarvitse tulla lihakset kipeiksi, mutta varmasti alussa tulee, kun poistut mukavuusalueelta. Hyvän treenin merkki ei ole, että seuraavana päivänä et meinaa edes päästä sängystä ylös, kun lihakset ovat niin kipeänä. Mutta jos lihakset tulevat kipeäksi, niin ei se ole vaarallista. Se on ihan normaalia, eikä sitä tarvitse pelätä. Sen takia ei kannata tehdä treenejä vähän sinnepäin, jos niitä tuloksia oikeasti haluaa.
Jos ei muuten saa salilla tehtyä yli rajojensa, niin kannattaa miettiä personal traineria (tai ottaa joku kova kaveri mukaan salille, joka osaa/haluaa käskyttää). Jospa se pt opettaisi miltä sen pitäisi tuntua, kun tehdään loppuun saakka. Tai voihan sitä vaikka vastaanotosta pyytää työntekijää näyttämään yhden sarjan verran miltä sen loppuun tekemisen pitäisi tuntua.
Kuvahaun tulos haulle comfort zone meme


Jos jotain haluaa, niin sitä ei yleensä saa, jos vaan pysyy siellä omalla mukavuusalueellaan. Oli kyse sitten melkeinpä mistä tahansa uudesta jutusta. Jos haluat hyvän kestävyyskunnon, niin ei auta, että vähän kävelet kevyitä lenkkejä. Kyllä välillä täytyy oikeasti tulla hiki ja sykkeiden nousta kunnolla. Jos haluat uuden työpaikan, niin on sitkeästi haettava uutta ja vaikka kouluttauduttava, jos se sitä vaatii. Jos haluat timmimmän kropan, niin se vaatii treeniä, ruokaa ja lepoa oikeassa suhteessa. Pelkästään ruoka ei auta, eikä pelkästään treeni auta. Jos ruokailut ovat päin pyllyä, niin ei auta vaikka kuinka treenaat. Tai jos treenaat vain kevyesti mukavuusalueella, mutta syöt todella hyvin, niin ei sekään pelkästään auta. Jos aiemmin olet syönyt huonosti ja treenannut huonosti, niin tiettyyn pisteeseen saakka jomman kumman asian muuttaminen auttaa.


Unelmia tavoitellessaan täytyy aina poistua mukavuusalueeltaan. Mitään ei saa ilmaiseksi. Aika harvassa ovat ihmiset, jotka saavat unelmiensa työpaikan istumalla kotona (tai siellä vanhassa työpaikassa) perse homeessa. Timmiä kroppaakaan ei saa pelkästään kotona istumalla. Se on vaan fakta. Oli kyse sitten laihduttamisesta, lihaksien hankkimisesta, paremmasta kunnosta yleisesti, uudesta työpaikasta jne.. Kaikkien näiden eteen täytyy tehdä töitä ja poistua sieltä mukavuusalueelta. Ei kaiken kuulu aina ollakaan kivaa ja helppoa. Kiva ja helppo ei kehitä.
Poistukaa ihmiset joskus mukavuusalueeltanne! Ei se ole niin kauheaa kuin kuvittelette. Joskus se voi avata ihan uusia mahdollisuuksia ja viedä teidät johonkin paljon parempaan! :)
Kulunut mutta käypä sanonta  
"If you want something you never had, you have got to do something you have never done"
Näillä eväillä kohti joulua 
-Sari