maanantai 29. toukokuuta 2017

Kanavanrannan PöhinäPäivät 27.5.

Lauantaina 27.5. järjestettiin ensimmäistä, muttei varmasti viimeistä kertaa Kanavanrannan Pöhinäipäivät. Mukana tapahtumassa olivat osa yhteistyökummpaneistamme, sekä Bailamama, josta Hanna-Kaisa Hakala oli pitämässä Pysy tiukkana  - workshopin. 

Rocking Flames esiintyy

VPK



Lapsille oli pomppulinna, LähiTapiola järjesti onnen pyörän ja lisäksi VPK oli esittelemässä kalustoaan. Tanssiseura Rocking Flames esiintyi, Sportia esitteli sähköpyrää ja Kuntokeskus Kanava tarjosi kahvit sekä mustikkapiirakkaa. 

Kävijöitä oli mukavasti liikkeellä, ja kirjaimellisesti saatiin pöhinää aikaiseksi. 

Olisiko mielestänne tälläinen tapahtuma kiva nähdä jatkossakin kesän korvalla? 

Workshopin luento-osuus

Jumppaosuuden alkulämmittely
Lantionpohjanlihasten jumppaamista

Kiitos kaikille mukana olleille, niin järjestäjille kuin asiakkaillekin! 

-Kuntokeskus Kanava

torstai 2. maaliskuuta 2017

Kesä tulee taas

Moikka, 
nyt alkaa olla jälleen se hetki keväästä kun katseet "saa" jo suunnata tulevaan kesään. Toisilla se tarkoittaa pientä painoin viilausta tai sitten vain motivaation etsimistä treenaamiseen. 

Kuntokeskus Kanavassa on jo useana keväänä ollut Kesäkunto-projekti. Tänä keväänä starttaamme 20.3. ja treenaamme yhdessä kahdeksan viikkoa. 


Kesäkunto-valmennuksen ei suinkaan ole tarkoitus olla "pelkkä" laihdutusryhmä. Ryhmän tarkoitus on motivoida treenaamaan yhdessä ja yksin, sisällä ja ulkona. Keskustelemme myös ravinnosta ja terveydestä yleisesti. Valmennuksen tarkoituksena on antaa kipinä kohti muutosta. Pysyvää muutosta emme saa aikaiseksi vielä kahdeksassa viikossa, mutta ainakin loistavalle alulle se antaa mahdollisuuden. 

Ohjaajana olen tsemppaava ja ymmärtäväinen. Omaan itsekin painonpudotus- ja elämänmuutostaustan. Ymmärrän siis todella kuinka vaikeaa on aluksi saada kilot karisemaan ja lähteä liikkeelle. Voin kuitenkin luvata ettei ketään ikinä ole harmittanut jälkeenpäin! 

Mikäli haluat liittyä iloiseen joukkoomme niin ilmoittadu sähköpostilla: laura.pent@gmail.com

Kevät terveisin, Laura Penttilä

torstai 24. marraskuuta 2016

Uskaltaisitko sinä?



Haluan haastaa kaikki kokeilemaan omia rajojaan. Itsensä haastaminen ei oo helppoa, joskus yksinään jopa lähes mahdotonta. Seuraavassa vähän mun ja meidän muiden mietteitä. 

Ihmiset valittavat herkästi kun ei tapahdu muutoksia kropassa tai esimerkiksi työpaikka on ihan hanurista. Nämä ovat ne asiat, joissa helposti jäädään mukavuusalueelle. Kun sanotaan, että pitäisi välillä poistua mukavuusalueelta, niin ei sillä tosiaan tarkoiteta pelkästään treenaamista. Monet jäävät mukavuusalueelle myös siellä työpaikalla, kun eivät uskalla tavoitella parempaa tai ihan vaikka puolisonkin kanssa voi olla mukavuusalueella. Tavallaan tyydytään siihen mitä on, kun ei uskalleta havitella parempaa tai kuvitellaan, että ei ansaita parempaa. Tai oikeasti luullaan, ettei pärjätäkään yksistään.
 Kuvahaun tulos haulle comfort zone meme



 Kuntosalilla näkee paljon sitä, kun ihmiset pysyvät mukavuusalueellaan. Jumpissakin se on yleistä. Käydään vain niillä tutuilla ja turvallisilla tunneilla, joissa ei tarvitse hyppiä ja pääsee suhteellisen helpolla. Tai sitten ei vaan edes uskalleta kokeilla uusia tunteja, koska vanhat ovat hyväksi todettuja. Toki myös näkee niitä tarmonpesiä, jotka haluavat aina rankempaa vaihtoehtoa. Näille henkilöille joskus tekisi ihan hyvää pitää lepopäiviä tai tehdä kevyemmin, koska sitten taas toisinaan liika on liikaa. Toisinaan se kevyempi vaihtoehto olisi omalta mukavuusalueelta poistumista. Kehitystä ei tapahdu, jos kroppa ei pääse ollenkaan lepäämään. Pitäisi muistaa pyhä kolminaisuus: Treeni, ravinto ja lepo.


Salilla treenatessa näkee paljon niitä ns. lehden lukijoita. Kunhan nyt vähän loitonnetaan ja lähennetään reisiä ja jutellaan samalla kaverin kanssa mukavia. Hirveintä maailmassa näille ihmisille on, jos tulee hiki. Usein varsinkin naiset tekevät ihan liian pienillä painoilla tai sitten tehdään vaan sen verran kun alkaa vähänkään tuntumaan pahalta. Jos haluaa salilla tai niillä jumpilla tuloksia, niin välillä pitää oikeasti tuntuakin. Pitää oikeasti tuntua pahalta. Treenattavassa lihaksessa pitää tuntua pahalta ja pitää tehdä kunnes ei enää oikeasti saa tehtyä liikettä loppuun saakka. Siis ihan oikeasti saat vääntää siihen asti naama irvessä, että paino ei enää nouse.

Paljon ihmiset myös pelkäävät sitä, että tulevat liian rankasta treenistä kipeäksi. Silloin tietää ainakin tehneensä. Eikä sitä aina tarvitse tulla lihakset kipeiksi, mutta varmasti alussa tulee, kun poistut mukavuusalueelta. Hyvän treenin merkki ei ole, että seuraavana päivänä et meinaa edes päästä sängystä ylös, kun lihakset ovat niin kipeänä. Mutta jos lihakset tulevat kipeäksi, niin ei se ole vaarallista. Se on ihan normaalia, eikä sitä tarvitse pelätä. Sen takia ei kannata tehdä treenejä vähän sinnepäin, jos niitä tuloksia oikeasti haluaa.
Jos ei muuten saa salilla tehtyä yli rajojensa, niin kannattaa miettiä personal traineria (tai ottaa joku kova kaveri mukaan salille, joka osaa/haluaa käskyttää). Jospa se pt opettaisi miltä sen pitäisi tuntua, kun tehdään loppuun saakka. Tai voihan sitä vaikka vastaanotosta pyytää työntekijää näyttämään yhden sarjan verran miltä sen loppuun tekemisen pitäisi tuntua.
Kuvahaun tulos haulle comfort zone meme


Jos jotain haluaa, niin sitä ei yleensä saa, jos vaan pysyy siellä omalla mukavuusalueellaan. Oli kyse sitten melkeinpä mistä tahansa uudesta jutusta. Jos haluat hyvän kestävyyskunnon, niin ei auta, että vähän kävelet kevyitä lenkkejä. Kyllä välillä täytyy oikeasti tulla hiki ja sykkeiden nousta kunnolla. Jos haluat uuden työpaikan, niin on sitkeästi haettava uutta ja vaikka kouluttauduttava, jos se sitä vaatii. Jos haluat timmimmän kropan, niin se vaatii treeniä, ruokaa ja lepoa oikeassa suhteessa. Pelkästään ruoka ei auta, eikä pelkästään treeni auta. Jos ruokailut ovat päin pyllyä, niin ei auta vaikka kuinka treenaat. Tai jos treenaat vain kevyesti mukavuusalueella, mutta syöt todella hyvin, niin ei sekään pelkästään auta. Jos aiemmin olet syönyt huonosti ja treenannut huonosti, niin tiettyyn pisteeseen saakka jomman kumman asian muuttaminen auttaa.


Unelmia tavoitellessaan täytyy aina poistua mukavuusalueeltaan. Mitään ei saa ilmaiseksi. Aika harvassa ovat ihmiset, jotka saavat unelmiensa työpaikan istumalla kotona (tai siellä vanhassa työpaikassa) perse homeessa. Timmiä kroppaakaan ei saa pelkästään kotona istumalla. Se on vaan fakta. Oli kyse sitten laihduttamisesta, lihaksien hankkimisesta, paremmasta kunnosta yleisesti, uudesta työpaikasta jne.. Kaikkien näiden eteen täytyy tehdä töitä ja poistua sieltä mukavuusalueelta. Ei kaiken kuulu aina ollakaan kivaa ja helppoa. Kiva ja helppo ei kehitä.
Poistukaa ihmiset joskus mukavuusalueeltanne! Ei se ole niin kauheaa kuin kuvittelette. Joskus se voi avata ihan uusia mahdollisuuksia ja viedä teidät johonkin paljon parempaan! :)
Kulunut mutta käypä sanonta  
"If you want something you never had, you have got to do something you have never done"
Näillä eväillä kohti joulua 
-Sari

maanantai 3. lokakuuta 2016

Mitä pitäisi/kannattaisi syödä ennen treeniä?

Tässä kirjoituksessa olisi tarkoitus antaa hieman vinkkejä syömisiin ennen treeniä. Varsinkin silloin jos esimerkiksi sinulla on tapana tulla salille suoraan töistä.

Kaikista tärkeintähän on syömiset jo edeltävänä päivänä, tai oikeastaan sitäkin edeltävänä. Yleiseen vireystilaan vaikuttaa se mitä pääsääntöisesti syöt, muulloinkin kuin juuri ennen treeniä, ja tietysti uni, stressi ja monet muut tekijät.

Järkevää syömistä helpottaa se, että edes vähän suunnittelee mitä, missä ja koska syö seuraavaksi. Esimerkiksi jos olet tulossa suoraan töistä kuntosalille on tähän hyvä varautua jo edellisenä päivänä, viimeistään samana aamuna.

Helppoja ja nopeita välipaloja saat ostettua kaupasta tai tietenkin meiltä :). Hyvä perussääntö on se, että juotavat imeytyvät aina hieman nopeammin. Mikäli siis tulet nälkäisenä salin ovesta sisään ja treeni olisi tarkoitus aloittaa heti, on hyvä valita jotakin juotavaa. Esimerkiksi Evoken mehu on tähän loistava vaihtoehto (sis. soijaa). Patukoiden kohdalla järkevin tapa tätä tilannetta ajatellen on toimia niin, että ostat sen jo edellisessä treenikerralla ja syöt viimeistään matkalla salille, mielellään jo töissä. Näin saat senkin energiat hyödynnettyä jo harjoittelun aikana. Parhaiten hyödynnät siis ruuan, joka on syöty 1,5-2h ennen treeniä. 

Helppoja ja nopeita ovat myös trendikkäät smoothiet. Tässä yksi resepti:

Proteiiniksi: Maitorahkaa 250g/ Proteiinijauhetta 30g (maustamaton)
Hiilihydraatiksi: Banaani / Kaurahiutaleita noin 1dl
Rasvaksi: Soijalesitiinia ruokalusikallinen tai vaikka 1/2 avokado
Mauksi: Marjoja niin paljon kuin mahtuu :)  
+ vettä/maitoa

Nämä blenderiin ja on varmasti hyvää, ja aamulla tehtynä säilyy kivasti iltapäivään. 

Muodikkaita ovat myös tuorepuurot, ja tässä resepti samalla kaavalla kuin edellä:

Proteiiniksi: Maitorahkaa 250g / Proteiinijauhetta 30g (tässä toimii maustettukin)
Hiilihydraatiksi: noin 1,5dl kaurahiutaleita
Kiinteyttämään rakennetta + rasvaksi: Chian- siemeniä 2rkl
Mauksi, erityisesti jos maustamaton jauhe: Marjoja niin paljon kuin maistuu :) 
Nesteeksi vähintään 2dl maitoa/vettä, jos teet jo illalla niin kannattaa laittaa 2,5dl.

Säilyy kivasti jääkaapissa vaikka tekisit jo illalla seuraavan päivän välipalaksi. 

Vielä yksi resepti leivän korvikkeeksi, sopii siis loistavasti myös aamupalalle:

Kaurahiutaleita 50g
1 kokonainen kananmuna
2 valkuaista
1 rkl pellasiemenrouhetta
ripaus suolaa
-> sekaisin ja kolmeksi lätyksi pellille
-> 200 astetta 10-15min
(Toimii myös ilman tuota pellasiemenrouhetta ja sekaan voi laittaa vaikka porkkanaraastettakin)

Näillä eväillä syksyyn :) Nähdään salilla!

-Laura