perjantai 12. tammikuuta 2018

Loppiaisjumpat

Loppiaisjumpilla riitti kuhinaa viime lauantaina. Oli sali täynnä iloisia jumppareita ja hiki virtasi. Klo 10-12 vedettiin neljä erilaista puolen tunnin näytetuntia. Nämä jumpat olivat ilmaisia kaikille. Myös niille, jotka eivät olleet meidän jäseniämme.

Aloitimme klo 10:00 Laviksella, jossa Lauran johdolla pääsi vähän lavatanssien makuun. Klo 10:30 Toiminnallisessa harjoittelussa Kipa käskytti asiakkaita. Klo 11:00 tanssittiin taas, mutta vähän eri tyylillä kuin Laviksessa, kun vuorossa oli Les Mills Bodyjam ja Daria oli ohjaamassa. Klo 11:30 Päivi veti vielä Tabataa, jossa pistettiin kroppaa likoon aikaa vastaan. Varmasti oli tehokas kaksituntinen, jossa oli maistiaisia erilaisista jumpista ja ohjaajista.










Klo 12:00 aloitimme uutuustuntien esittelyt, joihin oli erillinen maksu 5€/tunti. Ensimmäinen tunti oli Speco® Hot Empowering, jossa tehtiin lihaskuntoa rauhallisesti ja ajatuksen kanssa. Tehokas tunti, jossa saa keskittyä tekemiseen ja nauttia samalla infrapunalämmön terveysvaikutuksista. Toinen uutuustunti klo 13:00 oli Speco® Hot Healing, jossa nautiskellaan infrapunan lämmöstä myös, mutta ei rehkitä sen kummemmin. Tarkoituksena on avata kroppaa ja nauttia lämmöstä. Tällä tunnilla ei tehdä lihaskuntoa, vaan pysytään tietyissä venytysasennoissa pitkään ja annetaan venytyksen sekä lämmön hoitaa kroppaa.

Näille kahdelle tunnille oli sen verran tunkua, että lisäsimme vielä loppuun klo 14:00 toisen Speco® Hot Empowering -tunnin. Sinnekin saimme vielä ihan mukavasti tulemaan porukkaa. Kaikki nämä Speco® Hot -tunnit olivat siis tunnin mittaisia.


Jatkossa kevätlukkarissa Speco® Hot Empowering -tuntia on tiistaisin klo 9:45 ja torstaisin illalla klo 18:30. Speco® Hot Healing- tuntia on tiistaisin aamulla klo 10:30, torstaisin aamulla klo 10:30 ja illalla klo 19:30. Näitä tunteja myös vaihdellen viikonloppuisin, joten seuratkaa nettilukkaria tai tapahtumakalenteria tai kysykää suoraan vastaanotosta. Tunneille on varsinkin näin alussa tunkua, joten kannattaa aina varata paikka. Tällä viikollakin tunnit ovat olleet täynnä ja ensi viikollekin on varailtu paikkoja jo nopeaan tahtiin. Jos et tunnille pääse, niin peru paikkasi mahdollisimman pian, että jonossa seuraava saa paikkasi. Jos et peru paikkaasi, niin varasijalla olevat luulevat tunnin olevan täynnä ja kukaan ei tule tilalle. Silloin tunti jää vajaaksi, vaikka tulijoita olisi ollut tulossa. Jos et enää ehdi/pysty perumaan varaustasi netissä, niin peru se vaikka soittamalla/tekstarilla vastaanottoon. :)








Hyvää alkanutta vuotta! Nähdään jumpilla! :) 



keskiviikko 3. tammikuuta 2018

Speco® Hot - rakkaudesta liikuntaan ja hyvään oloon

Tämä seuraava kirjoitus löytyy Virtaa Ajassa -lehdestä ja sen on kirjoittanut Speco® Hot -kouluttaja Merja Meriläinen.



Kevätauringon säteet odotuttavat vielä muutaman viikon itseään, mutta ei hätää - Kuntokeskus Kanavan ryhmäliikuntasalissa pääset nauttimaan lämmöstä jo aivan pian, säästä riippumatta! Eikä vain lämmöstä, sillä 8.1. alkaen löydät ryhmäliikuntakalenteristamme kaksi uniikkia Speco® Hot -tuotetta, jotka yhdessä suloisen infrapunalämmön kanssa vahvistavat, voimauttavat, notkistavat ja rentouttavat kehoasi monipuolisesti ja tehokkaasti, kutsuen liikkumaan yhä uudelleen ja uudelleen!

Speco tarkoittaa laatua, Speco® Hot puolestaan ainutlaatuista liikuntakokemusta infrapunan lämmössä! Ota siis askel kohti Specoa ja huomaat eläväsi kehossa, joka jaksaa, voi hyvin, tuntee ja säteilee kilpaa kanssasi!

Kuntokeskus Kanava ryhmäliikuntaohjaajat kouluttautuivat Speco® Hot -ohjaajiksi joulun alla ja heidän taitavassa ohjauksessaan myös Sinä pääset osaksi tätä ainutlaatuista liikuntakokemusta!

Tuntivalikoimastamme löydät Speco® Hot Empowering- ja Speco® Hot Healing -tunnit, jotka kutsuvat Sinut nauttimaan liikunnasta yhdessä kanssamme.

Kiinnostuitko? Niin mekin, sillä jokainen asiakaskokemus on meille sydämen asia - kirjaimellisesti! Speco® Hot -tuntimme pidetään infrapunan lämmössä, eikä vain ihanan lämmön vuoksi, vaan myös siksi, että infrapunan terveysvaikutukset ovat tieteellisesti todistettuja. Ei siis ihme, että Speco® Hot -tunneilla niska-hartiajännitykset häviävät, selkäkivut sulavat, kiristävät olkapäät asettuvat levollisesti paikoilleen ja alavartalon isot lihakset muuttuvat elastisiksi ja kauniiksi.


Ohjaajat Speco® Hot -koulutuksessa


Speco® Hot Empowering:
Ryhmäliikuntatunti, joka yhdistää ainutlaatuisella tavalla kehonpainoharjoittelun kehon ja mielen harjoitteluun ja on täydellisen intensiivinen voimaharjoitus koko keholle.

Speco® Hot -ohjaajina mietimme, miten tätä voimatuntia parhaiten kuvaisimme ja löysimme siihen kolme sanaa: INTENSIIVINEN, POLTTAVA, KESKITTYNYT. Ennen kaikkea tunti on tehokas -lihasvoimaa ja kehonhallintaa lisäävä ja keskittymistä parantava, täydellinen liikuntakokemus juuri Sinulle.

Speco® Hot Healing:
Ryhmäliikuntatunti on kehoa lempeästi hoitava, rentouttava ja voimauttava tunti, jonka aikana kuljet ainutlaatuisen matkan kehon ja mielen yhteistyön mahdollisuuksiin.

Mietimme ohjaajina myös, miten tätä levollista ja ainutlaatuista tuntia Sinulle parhaiten kuvaisimme ja löysimme siihen nämä kolme sanaa: UNIIKKI, VOIMAUTTAVA, RENTOUTTAVA. Ennen kaikkea tunti on restoratiivinen -hyvää tekevä sekä kehoa ja mieltä kokonaisvaltaisesti hoitava, täydellinen liikuntakokemus juuri Sinulle.


You're Only as Young as your Spine is Flexible


Kuntokeskus Kanavan ryhmäliikuntakalenterissa on mahdollisuus - myös Sinulle!

-Merja Meriläinen-



PS. Nämä yllä mainitut tunnis siis 8.1. alkaen lukkarissamme. Speco® Hot Empowering -tuntia löydät lukkaristamme tiistaisin aamulla klo 9:45 ja torstaisin illalla klo 18:30. Speco® Hot Healing -tuntia löydät lukkarista tiistaisin aamulla klo 10:30, torstaisin aamulla klo 10:30 ja torstaisin illalla klo 19:30. Lisäksi näitä molempia tunteja on vaihtelevasti lauantaisin ja sunnuntaisin eli seuraa tapahtumakalenteriamme tai katso suoraan nettilukkarista aikataulumme. Näille tunneille kannattaa myös ilmoittautua etukäteen, koska paikkoja on rajoitetusti! Tule ihastumaan uutuustunteihimme! <3

PPS. Tulevana lauantaina (6.1.) ilmaiset loppiaisjumpat klo 10-12. Nämä siis kaikille ilmaiset, vaikkei meillä olisi koskaan aiemmin käynytkään ja mukaan mahtuu ihan varmasti. :) Klo 12-14 on myös näytetunnit molemmista Speco® Hot -tunneista, mutta nämä tunnit ovat jo täynnä. Toki kannattaa aina tarkistaa lukkaristamme, jos tunneille vapautuu paikkoja. Speco® Hot -tunnit ovat 5€/tunti.

LISÄTTY ylimääräinen Speco Hot Empowering -tunti klo 14-15. Hinta 5€. Ilmoittaudu nopeasti! :) 

tiistai 7. marraskuuta 2017

Liiku monipuolisesti

Trendinä tuntuu tällä hetkellä olevan edelleen se fitness. Käydään pelkästään salilla ja tehdään ehkä vähän aerobista crosstrainerilla tai juoksumatolla. Mutta kuinka moni meistä on menossa oikeasti sinne fitnesslavoille kilpailemaan? Miksi silloin ei voisi tehdä monipuolisesti kaikkea? Jos et oikeasti mene sinne lavalla kisailemaan, niin voit joskus harrastaa myös vaikka ryhmäliikuntaa.

Tuntuu, että ennen niin suosittu ryhmäliikunta on kokenut inflaation. Varsinkin nuorten keskuudessa. Ihan kun sitä päivän aerobista ei voisi tehdä joskus vaikka ryhmäliikunnassa. Ryhmäliikunta ja kuntosali eivät sulje toisiaan pois. Hyvänä esimerkkinä lihaksikkaasta naisesta on Susanna Mantila, joka ohjaa ryhmäliikuntaa ja on myös kilpaillut. Ryhmäliikunta ei siis automaattisesti tarkoita sitä, että ei voisi saada lihasta tai ei voisi kilpailla. Susanna Mantila on siitä todella hyvä esimerkki. Hyvin yhdisteltynä voi saada loistavia tuloksia aikaan. Ruoka ja lepo täytyy myös muistaa ottaa huomioon. Ruoka on kuitenkin isossa osassa kehittymistä ellei jopa se isoin osa. Et myöskään kehity, jos vain painat menemään päivästä toiseen. Joskus täytyy pitää lepopäivä tai kaksikin. Joskus on myös hyvä pitää lepoviikko. Jos et vielä tiennyt, niin lihas kasvaa levossa. ;)




Jos/kun käyt ryhmäliikunnassa, niin yritä rakentaa viikkosi niin, että on yksi tai kaksi lepopäivää ja et välttämättä käy salilla ja jumpassa samana päivänä. Jos nyt haluat käydä salilla ja ryhmäliikunnassa samana päivänä ja heti peräkkäin, niin älä ainakaan mitään raskasta ryhmäliikuntatuntia vedä siihen pohjille. Tosin esimerkiksi salitreeni yläkropalle ja siihen perään reisi-vatsa-pakara (30min) voi toimia tai toisinpäin. Tässä kannattaa aina käyttää harkintaa ja vaikka kysyä joltain asiasta enemmän tietävältä. Jos on pakko käydä samana päivänä ryhmäliikunnassa ja salilla, niin jos mahdollista, niin tee vaikka sali aamulla ja ryhmäliikunta illalla. Tai sitten ensin se sali ja sitten se ryhmäliikunta vasta perään.

Kun teet salilla isoilla painoilla lyhyitä sarjoja, niin ryhmäliikunta on hyvää vastapainoa sellaiselle tekemiselle. Esimerkiksi Pump it up! – tunnilla tulee toistoja todella isot määrät per liike. Saat lihaksille vähän erilaista ärsykettä kuin mitä salilla tehdessä. Sama kuin reisi-vatsa-pakarassa tulee tehtyä paljon esimerkiksi kyykkyjä tai vatsarutistuksia pienillä painoilla tai ilman painoja. Siihen hyvänä lisänä on tehdä sitten vaikka niitä samoja liikkeitä salin puolella isoilla painoilla, vähemmän toistoja ja rauhalliseen tahtiin. 

Lihaskunnon lisäksi on myös hyvä olla aerobinen kunto kohdillaan. Jotta olisi monipuolisesti hyvässä kunnossa, niin täytyy tehdä molempia eli lihaskuntoharjoittelua ja sitä aerobista. Aerobiseen harjoitteluunkin löytyy meiltä monia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Bodycombatissa kunto nousee aivan varmasti. Siinä kun käyt säännöllisesti, niin varmasti jaksat juosta vaikka maratonin. ;) Tai kun harrastat jotain meidän tanssillisista tunneista tai tulet rasvanpolttoon, niin varmasti kunto kohoaa. Ja vaikka meillä on vain yksi jumppa, joka on nimeltään rasvanpoltto, niin kerron salaisuuden: Myös muissa jumpissa se rasva palaa! ;)

Jos joskus tuntuu, että jossain jumpassa on haastavampi koreografia, etkä meinaa pysyä mukana, niin muista, että se tarkoittaa sitä, että aivotkin saavat jumppaa! :) Joskus on hyvä haastaa myös aivojaan, eikä mennä aina niihin helpoimpiin jumppiin. Hyvänä harjoitteena aivoille käy mm. Bodyjam (tanssillinen tunti), jossa tehdään vähän pidempää koreografiaa. Tekee oikeasti todella hyvää aivoille (ja varsinkin sille muistille), kun saa välillä vähän haastetta ja joutuu miettimään, että mihin se jalka tai käsi nyt menikään ja käännynkö vasempaan vai oikeaan.




Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä. Älä unohda kehonhuoltoa! Jos teet pelkästään koko ajan täysiä salilla ja/tai ryhmäliikunnassa, niin kroppasi sanoo jossain vaiheessa sopimuksensa irti. Jos tuntuu, että koko ajan sattuu johonkin ja kroppaan tulee pieniä vaivoja, niin se voi kieliä ihan pelkästään siitä, että ei ole levätty ja huollettu kroppaa tarpeeksi. Meiltäkin löytyy erikseen kehonhuolto – tunteja ja lisäksi YogaFlow, joka on myös todella hyvä vaihtoehto. Lisäksi tarvittaessa kannattaa käydä hierojalla silloin tällöin, jos se vaan on mahdollista. Infrapunasauna myös palauttelee mukavasti treenien jälkeen eli sitäkin vaan käyttämään kehonhuollon apuna. Naisten pukuhuoneesta löytyy infrapunasauna, jota pääsee käyttämään erillismaksusta.


Muista siis liikkua monipuolisesti! :)



PS. Jos et ole ryhmäliikunnassa aiemmin käynyt, mutta ehkä nyt vähän kiinnostaisi kokeilla, niin kysy lisää vastaanotosta! Varmasti pääset aluksi kokeilemaan tunteja ilmaiseksi ja saat vaikka ottaa kaverin mukaan, jos et yksistään uskalla! :) Muistuttaisin myös uuden Bodycombatin (nro 74) lanseerauksesta torstaina 7.12. klo 17:30. Tämä tunti on kaikille ilmainen eli tuo kaveri tai vaikka kaksikin mukanasi vetämään kunnon treeni! :) Jos et ole aiemmin käynyt kyseisessä jumpassa tai siitä on jo enemmän aikaa, niin tästä on nyt helppo aloittaa, kun ohjelma on kaikille uusi. Tuota kyseistä ohjelmaa on jo valtavasti kehuttu, joten odotukset ovat korkealla! :D

maanantai 23. lokakuuta 2017

Les Mills

Les Mills International on uusiseelantilainen yritys, joka on maailman suurin ”musiikin tahtiin tehdyn ryhmäharjoittelun” tuottaja. Les Millsiltä löytyy lajeja joka lähtöön. Nämä seuraavat lajit ovat meillä täällä Kanavassa joko livenä tai virtuaalina tarjolla:


Les Mills BodyPump on alkuperäinen Les Millsin tangolla ja painoilla tehtävä harjoitus. Se muokkaa, virittää ja voimistaa koko kehoa. Meillä Kanavassa on vastaava tunti myös livenä, ja tämä on nimeltään Pump it up!

Les Mills BodyCombat on eri itsepuolustuslajeista tuttuja lyöntejä ja potkuja yhdistelevä tunti, jonka liikkeissä näkyvät mm. nyrkkeilyn, thaiboxingin, capoeiran, karaten ja kung fun vaikutteet. Se on adrenaliinia nostattava ja kuntoa kohottava tehotreeni. BodyCombat on yksinkertaista mutta samalla haasteellista — se ei jätä ketään kylmäksi!

Les Mills BodyJam on kardiotreeni, joka yhdistää modernin tanssin ja tuoreimmat musiikkihitit intensiiviseen treeniin. Pääkoppa saa haastetta, kun tunnin aikana tehdään pari pidempää koreografiaa. 

Les Mills Sh’Bam yhdistää helppoja tanssiaskelia soljuvaksi tanssitunniksi. Nopea, helppo ja hauska tapa kohottaa peruskuntoa. 

Les Mills RPM on sisäpyöräilyn muoto, jossa ajetaan spinning-pyörällä voimakkaan musiikin tahdissa. Voimistaa erityisesti jalkalihaksia, mutta myös kasvattaa yleiskuntoa.


Meillä Kanavassa tällä hetkellä pääset livenä BodyCombat- ja BodyJam- tunneille. Lisäksi virtuaalituntina meiltä löytyy Sh’bam, BodyPump ja RPM (spinning). 





Bodycombat on ollut Kanavassa jo vuosia ja pitänyt hyvin pintansa. Pieniä notkahduksia tosin on tullut silloin tällöin. Bodycombatissa yleensä on oma käyttäjäkuntansa, jotka ovat useimmiten aika fanaattisia. ;) Itse olen käynyt Combatissa vuodesta 2009 ja pisin tauko tunneilla käymisestä on vuonna 2012, kun kävin synnyttämässä tyttäreni. Silloin olin tauolla kolme viikkoa. Muistan aina sen ensimmäisen kerran Bodycombatissa, kun ajattelin, etten enää koskaan halua uudestaan. Tunti oli aika rankka ensikertalaiselle ja itselläkin oli silloin vähän tuota ylipainoa. Kuitenkin kaikesta huolimatta tuli mentyä uudestaan ja pikkuhiljaa jäin koukkuun. Tunti on monipuolinen ja aina jokainen voi kuitenkin keventää tekemistään. Moni helposti luulee, että Bodycombatissa on tarkoitus tehdä kuolemaa. Ei se näin ole. Itse säädät tunnin oman kuntosi mukaan. Itselläni niska- ja hartiavaivat ovat hävinneet Bodycombatin ansiosta. Jos joskus tulee pidempi tauko, niin huomaa kyllä heti yläkropassa, kun tekee kuitenkin töitä suurimmaksi osaksi aikaa tietokoneella. Bodycombatissa lisäksi kunto kohoaa, rasva palaa ja tunnin jälkeen on hyvä mieli. Tämä on todella hyvä tunti ja harjoitus tekee Bodycombatissa mestarin! :) Jos ensimmäisellä kerralla ei tunnu hyvältä, niin ei heti kannata luovuttaa.




BodyJam on meillä nyt vakituntina lukkarissa ensimmäistä kertaa. Meillä on aiemmin ollut näytetuntia Bodyjamista, mutta nyt saimme vihdoin tunnin kunnolla lukkariin. Tunnilla pääset oikeasti tanssimaan ja tekemään pidempää koreografiaa. Tunti haastaa ihanasti aivoja, kun joutuu vähän miettimään mitä seuraavaksi tulee. Tämäkään tunti ei ole ensimmäisellä kerralla helppo, mutta muuttuu helpommaksi mitä enemmän käy. Jos tykkäät tanssia, niin tämä on sinun tuntisi! Samalla kun haastaa aivoja ja nauttii tanssista sekä hyvästä musiikista, niin myös rasva palaa ja kaloreita kuluu. Itse olen aiemmin nauttinut tunnista vain isoissa Les Millsin tapahtumissa ja olen aina tykännyt hirveästi. Nyt on ihanaa, kun pääsee joka viikko tanssimaan ja haastamaan itseään.




Sh’Bamia meillä on ollut aiemmin lukkarissa vakituisena tuntina ja siinä kävikin silloin hyvin porukkaa. Jostain syystä suosio kuitenkin hiipui jossain vaiheessa ja tunti jätettiin pois. Nyt olemme kuitenkin saaneet tunnin virtuaalina takaisin ja lauantaina 28.10. Sh’Bamia on myös livenä klo 10:05. Se todellakin kannattaa tulla testaamaan! Sh’Bam on yksinkertaisempi tunti kuin BodyJam ja kestää vain 45min. Itse olen käynyt kyseisellä tunnilla aikanaan asiakkaana ahkerastikin ja tykkäsin paljon. Yksinkertaista tanssia ja fiilistelyä!




BodyPumpia meillä ei ole Les Millsiltä koskaan ollut, koska meillä on aina ollut ohjaajien omatekemät Pump it up!-tunnit. Nyt kuitenkin pääsee virtuaalina vetämään kyseistä tuntia. Tämä tunti sopii kaikille! Myös niille, jotka eivät tykkää askeltaa tai tanssia. Bodypump on ihan silkkaa lihaskuntoa ja on kaikessa yksinkertaisuudessaan tehokas tunti. Kannattaa käydä testaamassa Les Millsin versio ja meidän ohjaajiemme omat versiot. Mielestäni molemmat ovat hyviä! Ja tätäkin pääsee lauantaina 28.10. klo 11 testaamaan ihan livenä! :)




RPM:ää meillä ei ole ollut koskaan livenä, mutta spinningiä meillä on ollut jo jonkin aikaa virtuaalina. Jos tykkää pyöräillä, niin suosittelen kokeilemaan. RPM on todella tehokas tunti ja voit itse valita tunnin pituuden. Itseasiassa pystyt myös valitsemaan Bodypumpissa ja Sh’Bamissa tunnin pituuden eli jos joskus ei ole kuin se puoli tuntia aikaa, niin sieltä vaan valitsemaan puolen tunnin treeni. Virtuaalitunneille voit myös tulla silloin kun itsellesi sopii. :)




Muita LesMills tunteja ovat:

Les Mills BodyBalance yhdistää joogaa, tai chitä ja pilatesta. Se muokkaa kehostasi joustavamman ja voimakkaamman. Opit myös oikeaoppisen hengitystekniikan ja keskityt ja rentoudut aivan uudella tavalla.

Les Mills BodyVive 3.1 on koko keholle tarkoitettu kuntotreeni. Sykkeet pidetään kautta linjan maltillisina ja kyseessä onkin enemmän kestävyystreeni, joka monilta jää intervalliharjoitusten huumassa vähemmälle huomiolle. Välineenä osalla tunnista käytetään vastuskuminauhaa.

Les Mills CXWORX on keskivartaloon keskittyvä core-ohjelma, joka voimistaa kannattajalihaksistoa ja vetreyttää ryhtiäsi.

Les Mills GRIT on korkean intensiteetin harjoitus modernille treenaajalle. Se sisältää kolme erilaista tuntia: GRIT PLYO keskittyy kimmoisuuteen ja lihasmassaan, GRIT STRENGTH on taas tehotreeni koko vartalon lihaksistolle ja kehon kunnossapitoon, ja GRIT CARDIO pitää yleiskunnon täydessä vireessä.

Les Mills BodyAttack on korkeasykkeinen harjoitus, joka kehittää voimaa ja kestävyyttä. Treeni yhdistää atleettiset ja aerobiset liikkeet voima- ja kestävyysharjoituksiin. Yksinkertaista, mutta tehokasta.

Les Mills BodyStep on askeltreeni, joka tehdään steppilaudalla. Yksinkertaisten liikkeiden toisto takaa intensiivisen lihastreenin.

Lisäksi Les Millsillä on vielä lapsille suunnattu Born To Move. Heiltä siis löytyy jumppia ihan jokaiseen makuun ja ikäryhmään.



Tässä siis pieni kattaus Les Millsin tunteihin, joita meiltä löytyy 5 kpl. Les Millsin tunnit tulevat ohjaajille valmiina paketteina eli ohjaaja aina opettelee noin 3 kuukauden välein uuden ohjelman. Pari kuukautta aina vedetään kokonaisuudessaan uutta ohjelmaa ja sen jälkeen saa alkaa miksaamaan vanhoja ohjelmia, jos haluaa. Ohjelmat vaihtuvat sunnilleen niin, että syyskuussa, joulukuussa, maaliskuussa ja kesäkuussa tulee kaikista tunneista uudet ohjelmat. Jos sinua kiinnostaa jokin tietty tunti ja haluat tietää minkälaista se on ennen kuin uskallat lähteä sitä kokeilemaan, niin Youtubesta löytyy kyllä videoita. Laitat vain tunnin nimen hakukenttään, niin saat infoa minkälaisesta tunnista on kyse. 



Hyvää syksyn jatkoa ja jumpilla nähdään! :)


-Sari-